נראה ששנת 2019 היא השנה שבה חל מפנה דרמאטי ביחס המדינה ליבוא כלי רכב סיניים חשמליים לישראל. השינוי הזה, שאמור לקבל תנופה משמעותית ב- 2020 יבוא לידי ביטוי גם בכניסתן של חברות רכב סיניות חדשות וגם באולם תצוגה ראשון למותג רכבים חדשים חשמליים סיניות.
אחד הדברים החשובים שהביאו לשינוי זה היו ההקלות שניתנו על ידי משרד התחבורה בכל הקשור ליבוא דגמי רכב חשמליים, כיום ניתן לייבא רכבים אלו גם אם הם אינם מחזיקים בתקן האירופאי המלא. משרד התחבורה מנסה לקדם את ייבוא רכבים אלו לישראל על ידי העלאה של הגבלת מספר הרכבים הסיניים שניתנים לייבוא בכל שנה, מ- 200 ל- 400 וזאת גם אם אותם רכבים לא עברו את תקנות האיחוד האירופי המקובלות בארץ.
דבר זה מאפשר לחברות רכב סיניות רבות שלא השתתפו עד כה במשחק להכניס רגל ולהתחרות עם רכבים חשמליים עממיים יותר. מה זה אומר למעשה?
בראש ובראשונה זה אומר שיש סיכוי טוב שהמחיר שלהם יהיה אטרקטיבי יותר בהשוואה לרכבים החשמליים הקיימים כיום. ניתן לקבל דוגמה לכך בדגם רכב הפנאי MG החשמלי השייך לחברת SAIC הסינית שקנתה את המותג הבריטי לשעבר ב- 2005. דגם זה שנמכר בישראל ויובא לכאן כבר בתחילת 2010, מציע מחיר זול יותר בהשוואה לרכבי SUV מתחרים, בעל אחריות גדולה ושמירת ערך מפתיעה לטובה.
מה גרם לשינוי?
אחד היתרונות כאן הוא יחס תמורה לכסף טוב שאותם רכבים סיניים מציעים עבור צרכן הרכב הממוצע. זה מהצד שלנו, אך מה גרם לאותן יצרניות רכב סיניות שכבר ידעו הצלחה בנישות אחרות כמו משאבות חום, לפתוח את הדלת למערב ולהציע את דגמי רכביהן אל מול ענקיות הרכב הגדולות?
עד להיום מכירות הרכב בשוק הסיני צמחו בצורה מטורפת ועומדות על 30 מיליון מכירות נכון לשנת 2018. על פניו נראה שאין סיבה אמתית לצאת החוצה, הרי כל יציאה כזו מהווה נטל ממשי עבור יצרניות הרכב הסיניות בעמידה בתקנות בטיחותיות וסביבתיות, כפי שקיימות במערב.
אך נראה שקיים אינטרס של הממשל הסיני להוציא את מותגי הרכב הסיניים למערב וגם אינפלציה של מספר יצרניות הרכב הסיניות שמתחרות ביניהן יוצרות עומס שרוצה להגיע לשווקים חדשים, כך שלא נותר הרבה מקום לאותן יצרניות רכב חדשות.
תוסיפו על זה את תקנות המס בסין שמכבידות על הביקוש לרכבים ואת ביטול הסובסידיות שניתנו במס הקנייה לרכבים חשמליים וחסכוניים ותקבלו את התשובה מדוע הסינים מחפשים שווקים חדשים למכור בהם.
יצרניות הרכב הסיניות שיכנסו לארץ
כוח העבודה הזול שמצוי בסין הוא אחד הפקטורים שמשפיעים על המחיר הסופי ולמעשה מהווה את היתרון המשמעותי שאותם רכבים חשמליים סיניים מסוגלים לספק ולהתחרות על ליבו של הצרכן הישראלי. הרי שוק הרכב בארץ הוא כל כך יקר בהשוואה לשאר מדינות העולם בשל המיסוי הכבד שניתן על רכבים, כך שכל אלטרנטיבה, גם אם היא נתונה לדעות קדומות כמו "איכות סינית", בסופו של דבר תחדור אל שוק הרכבים בארץ בשל יתרון המחיר האטרקטיבי שהן אמורות להציע.
הנה כמה מדגמי הרכב העממיים הסיניים שצפויים לבצע "עלייה" לישראל ב- 2020:
U7 ION של חברת AIWAYS: למרות ששוק הרכבים העולמי נוהר אחר רכבי הפנאי שטח, דגם ה- U7 ION מיועד בראש ובראשונה לשמש כרכב מיניוואן משפחתי. מדובר ברכב חשמלי שמדוגם בלא פחות מ- 12 מסכי מגע ששולטים על פונקציות שונות ברכב.
עוד דבר שמייחד את ה- U7 ION הוא חיישני תקרה ברכב שעוקבים אחר נוסעי הרכב ומתאימים את ממשק הרכב אליהם על ידי מעקב אחריהם. טווח הנסיעה בין טעינות עומד על 400 ק"מ עם 188 כ"ס, מדובר על רכב ייחודי למדי שמביא בשורה חדשה שתעלים קרוב לוודאי את מה שנתפס בישראל ל"איכות סינית" כמשהו ירוד ולא איכותי.
Geometry: רכב ה- Geometry הוא רכב חשמלי שיועד לצאת לשיווק עולמי על ידי חברת ג'ילי הסינית. שמו של הרכב יועד מלכתחילה לשוק המערבי על ידי החברה הסינית שאחת מרכישותיה היא חברת וולוו השבדית.
הספק המנוע שלו עומד על 163 כ"ס על מנוע חשמלי בעל סוללת ליתיום יון. היתרון שלו הוא במבחר הסוללות שהוא מספק. שתי סוללת חשמליות שמציעות לצרכן טווח נסיעה של 410 ק"מ באחת לעומת 500 ק"מ בשנייה. אך אחד החסרונות שלו הוא תאוצת מנוע מרבית שעומדת על 150 קמ"ש בלבד.
ET: לא, לא מדובר כאן ברימייק לסרט המדע הבדיוני משנת 1982, אלא בדגם של יצרנית הרכב הסינית NIO שמתמקדת כעת בדגמי רכב בעלי נסיעה אוטונומית.
דגם זה הוא בעל עיצוב ספורטיבי והשוני שלו לעומת רכבים חשמליים אחרים הוא שהחברה בחברה להטמיע בו סוללת ניקל קובלט ולא סוללת ליתיום שמצויה בשאר הרכבים החשמליים בעולם.
Mile II: אחת הפליאות הטכנולוגיות במפרטי הרכבים החשמליים הסיניים שייך לחברת 'קורוס' שמציעה את Mile II, מכונית סטיישן ספורטיבית בעלת טווח נסיעה שלפי נתוני החברה מסוגל להגיע לעד 600 ק"מ בין טעינות, מדובר בטווח נסיעה בין הארוכים ביותר שקיימים כיום במכוניות חשמליות. לא רק זאת אלא שתאוצת מנוע מרבית מגיעה ל- 240 קמ"ש שזהו נתון מפליא נוכח העובדה לטווח הנסיעה הארוך שהמכונית מסוגלת לספק.
ואם נתון זה נראה יוצא דופן גם תאוצת המנוע מעוררת רושם של מכונית ספורט יותר מאשר מכונית סטיישן עם סגירת מהירות של 3.6 שניות ממצע עמידה ל- 100 קמ"ש.
MG ZS EV: דגם הרכב 'אמ.ג'י' עבר כמה וכמה גלגולים בחייו עד שהגיע לבעלות חברות סיניות ב- 2005. בתחילה רכשה אותו חברת נאנג'ינג הסינית שהתמזגה עם ענקית הרכבים הסינית SAIC ב- 2007.
דגם ה- ZS EV החשמלי של MG הוא אחד הרכבים הראשונים מייצור סדרתי שיובאו לישראל ע"י חברת 'לובינסקי' והוא כולו בבעלות סינית. הרכב מציע הינע חשמלי מלא עם טווח נסיעה של 263 ק"מ בין טעינות ומנוע חשמלי בהספק של 141 כ"ס מכירת דגם זה צפויה לחול כבר בסוף שנת 2019.