מהו ניכוי במס הכנסה?

כל עובד בישראל נדרש לשלם מס הכנסה – שהוא מס שמוטל על ההכנסות שלו. עם זאת, במקרים רבים העובד לא ישלם את כל סכום המס שאותו הוא נדרש. רשות המיסים מעניקה לעובדים הטבות מס שונות – בדמות ניכויים, זיכויים ופטורים שונים ממס, שמאפשרים לעובד לשלם פחות מס (וכך בעצם לקבל משכורת גבוהה יותר). מהו ניכוי מס, ואילו עוד סוגים של הטבות מס קיימים?

 

מהו ניכוי מס?

ניכוי מס מהווה סוג של הטבת מס שרשות המיסים יכולה להעניק לעובדים. הניכוי זוהי הפחתה מההכנסה החייבת במס, כך שתשלום המס יהיה נמוך יותר מכפי שלכאורה נדרש. גובה הניכוי נקבע לפי מדרגות המס – ככל שלעובד יש הכנסה גבוהה יותר, כך ניכוי המס שלו יהיה גבוה יותר.

ניתן לראות שניכוי מס מנוגד למהות הפרוגרסיבית של מערכת המס בישראל. מערכת המס בנויה כך שככל שהעובד מרוויח יותר, כך הוא ישלם יותר מס – כאשר המטרה שלשמה עושים זאת היא חלוקת העושר בצורה שוויונית יותר בחברה. ניכוי מהווה חריג לכך, והוא בעצם פועל בצורה רגרסיבית (ככל שהעובד מרוויח יותר, כך הניכוי יהיה גבוה יותר והוא ישלם פחות מס).

 

ניכוי מס במקור

כאשר מדברים על ניכוי מס, חשוב להבחין בין ניכוי המס שעליו דיברנו עד כה (שזוהי בעצם הטבת מס), לבין ניכוי מס במקור – שזוהי הפרוצדורה שבה מעסיק מנכה את תשלום המס מהמשכורות של העובדים שלו בצורה אוטומטית, עוד לפני שהמשכורת מגיעה לידי העובד.

זוהי פרוצדורה רווחת מאוד בשוק העבודה, שמטילה את האחריות לתשלום המס על המעסיק. העובד לא נדרש לעסוק בנושא זה, ומקבל את המשכורת שלו כאשר כבר הופחת ממנה שיעור המס. פרוצדורה זו משמשת כדרך לצמצם את האפשרות של אי דיווח על הכנסות.

 

הטבות מס נוספות

מלבד ניכויים, רשויות המס מעניקות לעובדים הטבות מס נוספות – כמו זיכויים ופטורים שונים. ישנה רשימה ארוכה של נסיבות ומצבים בהם העובד זכאי לקבל נקודות זיכוי במס – העובד יוכל לקבל זיכוי עבור נסיבות בריאותיות, נסיבות משפחתיות, נסיבות תעסוקתיות, נסיבות כלכליות ועוד.

למעשה, כל עובד בישראל זכאי לנקודות זיכוי כלשהן במס. כל עובד שהוא תושב ישראל זכאי ל2.25 נקודות זיכוי במס, ועל נקודות אלו יכולות להצטרף נקודות נוספות, כאמור לפי מצבו ומהלך חייו של כל עובד.

את הרשימה המלאה של הנסיבות שדרכן תוכלו לקבל הטבות מס, תוכלו למצוא באתר "הגנה", בכתובת https://www.hagana.co.il. באתר גם תוכלו למצוא מחשבון זכאות, שבו תוכלו לחשב את זכאותכם ולבדוק האם גם לכם מגיעות הטבות מס מהמדינה, בדמות החזרי מס, על מיסים ששילמתם בשיעור גבוה יותר מכפי שהייתם אמורים לשלם.

הבדיקה היא פשוטה, מהירה וחינמית – ומי יודע, אולי תמצאו שגם אתם זכאים לקבל כמה אלפי שקלים בחזרה מהמדינה!

יד מצביעה על דו"ח

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
עדשות מולטיפוקל
כללי
ממה עשויות עדשות מולטיפוקל?

עדשות מולטיפוקל נחשבות לעדשות מיוחדות שמקלות על חייהם של אנשים רבים. עובדה זו ידועה למרבית האנשים באוכלוסייה, אך מעטים מהם יודעים ממה אותן עדשות עשויות. יצאנו לפגוש את מי שמכירים

קרא עוד »
מה זה טלפתיה?

יכול להיות שנתקלתם במושג טלפתיה בסדרות, ספרים וכדומה, אך מדובר בתחום שמפותח גם במציאות שלנו – אבל בדרך קצת אחרת. אם בסרטים מדובר בכוח-על שיש לגיבורים שונים שמצליחים לקרוא מחשבות

קרא עוד »