פסיכולוג או פסיכיאטר – מי מחליט וכמה זה עולה לי?

התואר שלהם אמנם נשמע דומה, ושניהם מאומנים באבחון וטיפול באנשים הסובלים מקשיים בתחום בריאות הנפש. אולם פסיכולוגים ופסיכיאטרים אינם זהים.

לכל אחד מאנשי המקצוע הללו רקע חינוכי שונה, הכשרה ותפקיד שונה בטיפול במתמודדי נפש. במאמר זה נסביר על ההבדלים בין פסיכולוגים לפסיכיאטרים, על הבחירה בין פניה לטיפול נפשי מול פסיכולוג או פסיכיאטר ומי מבצע אותה, וכן על העלויות של כל אחת מן האפשרויות הללו.

 

מה ההבדל בין פסיכולוג ופסיכיאטר?

לפסיכיאטרים תואר רפואי יחד עם  התמחות בפסיכיאטריה. זה אומר שהם מורשים להעניק טיפול רפואי וכן לספק מרשמים לתרופות למטופליהם. פסיכיאטרים משתמשים גם בטיפול בשיחות (פסיכותרפיה), לצד הטיפול התרופתי וטיפולים מסוגים אחרים לטיפול באנשים הסובלים מהפרעות נפשיות.

למרבית הפסיכולוגים, לעומת זאת, יש תואר מתקדם שאינו תואר דוקטור לרפואה, אלא דוקטורט או תואר שני בפסיכולוגיה. לרוב הם משתמשים בטיפול בשיחות במסגרת טיפולים נפשיים. שני הספקים חייבים להיות בעלי רישיון בתחומם כדי לעסוק במקצוע.

 

איך בוחרים בין פסיכולוג ובין פסיכיאטר?

פסיכיאטרים ופסיכולוגים הם שני סוגים של אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש. בעוד שיש להם כמה קווי דמיון, הם ממלאים תפקידים שונים במסגרות הבריאות.

שניהם מטפלים במגוון מצבים של בריאות הנפש, אך בדרכים שונות. בעוד שפסיכיאטרים לרוב משתמשים בתערובת של טיפול פסיכותרפויטי ותרופות, פסיכולוגים מתמקדים במתן טיפול בשיחה.

פסיכיאטר עשוי להיות בחירה טובה יותר אם יש לך קושי מורכב יותר בתחום בריאות הנפש הדורש טיפול תרופתי, כגון: דיכאון קליני, הפרעה דו קוטבית, או סכיזופרניה. אם אתה עובר תקופה קשה או רוצה לעבוד על הבנה טובה יותר של המחשבות וההתנהגויות שלך, הרי שדווקא פסיכולוג עשוי להיות אפשרות טובה יותר.

אם אתה הורה הבודק אפשרויות לטיפול בילדך, פסיכולוג עשוי להיות מסוגל לספק סוגים שונים של אפשרויות טיפול, כגון טיפול במשחק. פסיכיאטר עשוי להיות בחירה טובה יותר אם לילדך יש בעיה נפשית מורכבת יותר הדורשת טיפול תרופתי.

חשוב לקחת בחשבון שמצבים שכיחים רבים בתחום בריאות הנפש, לרבות דיכאון וחרדה, מטופלים לרוב בשילוב של טיפול תרופתי ופסיכותרפיה. במקרים אלה לעיתים קרובות מועיל לפגוש גם פסיכיאטר וגם פסיכולוג. הפסיכולוג יערוך מפגשי טיפול קבועים, בעוד שהפסיכיאטר ינהל את הטיפול התרופתי.

 

מי מחליט אם הטיפול הנפשי יבוצע מול פסיכולוג או פסיכיאטר?

כאשר מדובר בטיפול נפשי לילד, מי שיקבל את ההחלטה לאיזה גורם מטפל לפנות יהיה לרוב האופוטרופוס החוקי שלו (הורה או דמות מטפלת אחרת האחראית לשלומו על פי החוק).

אולם במידה והאדם הסובל מקשיים נפשיים הוא בגיר וברמת תפקוד סבירה, לרוב ההחלטה לאיזה מן הגורמים המטפלים לפנות נתונה בידיו הוא. עם זאת, במצב בו האדם אינו מצליח לדאוג לצרכיו הבסיסיים או לתקשר, או לחילופין מהווה סכנה לעצמו או לזולתו, יתכן וידרש אשפוז פסיכיאטרי כפוי.

ההחלטה על כך תהיה נתונה בידי הפסיכיאטר המחוזי, ובחלק מן המקרים בידי מנהל בית החולים הכללי או הפסיכיאטרי אליו הובא מתמודד הנפש על ידי בני משפחתו, המשטרה או כל גורם אחר.

 

כמה עולה טיפול נפשי אצל פסיכולוג או פסיכיאטר?

מחיר טיפול פסיכולוגי במגזר הציבורי בישראל זמין כיום בחינם במסגרת המוסדות הקהילתיים של קופות החולים, בהינתן אישור מהפסיכיאטר המחוזי.

קופות החולים מציעות גם טיפולים פסיכולוגיים מול מטפלים עצמאיים, שנמצאים ברשימת המטפלים שיש להם הסכם מול הקופה. דמי ההשתתפות העצמית לטיפול פסיכולוגי מול פסיכולוג עצמאי הינה (נכון לתאריך 18.10.17): 57 ש"ח עבור טיפול ראשון,  136 ש"ח על כל טיפול מעבר לטיפול הראשון,  62 ש"ח לטיפולים קבוצתיים.

טיפולים מול פסיכיאטר במרפאות בריאות הנפש בקהילה, אשר מופעלות מטעם קופות החולים, או לחילופין – בבית חולים פסיכיאטרי, ניתן בתעריף של דמי השתתפות עצמית בגובה 25 עד 28 שקלים לרבעון. פגישה עם פסיכיאטר במרפאת חוץ בבית חולים כללי, עולה דמי השתתפות עצמית בסך 33 שקלים לרבעון.

כל הנתונים לקוחים מאתר משרד הבריאות.

עלות טיפולי פסיכותרפיה במגזר הפרטי נעים בין סכום של 250 שקלים ל 600 שקלים בממוצע. ישנם ביטוחי בריאות עם כיסויים לטיפולים נפשיים. לרוב נדרשת הפניה מרופא משפחה או רופא מטפל אחר על מנת להפעיל את הכיסוי מול חברת הביטוח.

למידע נוסף על טיפולים נפשיים הכנסו לאתר ראש בריא.

 

אישה עם ידיים על הפנים

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
פציעה
בריאות
ממה נגרמת דלקת בגיד אכילס

רגע לפני שנסביר ממה נגרמת הדלקת, חשוב לנו לתת לכם רקע אודות הגידים.   מה הם גידים? גידים הם האחראיים לחבר בין השרירים לבין העצמות שבגוף, הם אלו שמסייעים ליצור

קרא עוד »